Sunday, July 6, 2008

San Diego International

Da er ferien over gitt. Vi landet i New York for fryktelig mange dollar, fryktelig mange kilo og nesten 3 uker siden. Nå sitter vi på San Diego International og venter på at flyet vårt skal gå - om 3 timer ;-) Via Seattle, København og så til Oslo. For Erik blir det et lite hopp ekstra til Bergen, mens Brian stopper på Gardermoen kl 15:25 (hint-hint!) og håper at noen henter han der.

Dodge'n er avlevert, vi slapp gjennom innsjekkingen med kun 25 dollar hver i gebyr fordi vi hadde to kofferter å sjekke inn hver i stedet for én. At vekten samlet nesten passerte 100 kilo var null bekymring. Go Alaska Air!

Det har vært 3 hektiske uker med høyt tempo, en mengde opplevelser og en mengde mat!

Været har vært ypperlig hele veien. Det eneste regnet vi har sett var i NY i 10 minutter. Ellers har det jevnt ligget i 25-30 grader. Unntakene har vært Vegas med 45-50 og San Francisco med sine 17-18.

Vi er enige om at det blir ny tur til Vegas neste høst, - så er det herved kunngjort!

Takk for oppmerksomheten alle sammen! Stay tuned for flere reiseskildringer fra Vegas 09 ;-)

PS! Erik håper noen er klar til å ta seg av Brian kommende uke. Han trenger virkelig en støttekontakt.
PS2! Han tåler ikke sukker, Red Bull og for mye søvn. Da blir han ganske umulig å ha med å gjøre.
PS3! Vi har faktisk ikke kranglet en eneste gang på turen - så langt. Så egentlig er han ganske enkel ;-)
PS4! Brian håper noen endelig tar fra Erik lappen når han kommer tilbake.
PS5! Brian er utrolig imponert over Eriks lange lunte. 3 uker med desperate forsøk har ikke gjort han forbanna.
PS6! Brian håper at Erik kan dusje litt oftere nå som spray tan'en er borte allikevel ;-)
PS7! Spør Brian om den nye linsen når han kommer hjem!
PS8! Spør Erik om Dockers'en han mente det var unødvendig å prøve sitter bra - han skulle bare bruke de på golfbanen.
PS9! Spør Brian om han hadde det ålreit på dansegulvet på Jet i Vegas.
PS10! Ikke spør noen av oss hvor mye minibar-regningen i Vegas kom på.
PS11! Vi spør oss selv: Hvorfor trengte vi leiebil/lastebil i 4 dager mens vi solte oss i Vegas?
PS12! Spør Erik hva han ga for den nye kofferten sin. Spør så Brian hva han ga for sin.
PS13! Ikke spør noen av oss hvor mye hotellregningen i LA kom på.

Snipp, snapp, snute......!

PS14! Sjekk igjen denne siden om noen dager. Det kan hende det kommer noen flere bilder i en liten oppdatering når vi er hjemme.

Friday, July 4, 2008

Sykkeltur og førsteklasses matopplevelse

Både i går kveld og i dag har vi leid sykler. Et ikke ubetydelig antall kilometer av land og strand i Santa Monica og Marina Del Rey er tilbakelagt i stekende solskinn. Solen biter som f*** her. Ozon-laget rundt LA er brent opp for lenge siden.

Nok en gang i baren her på Delfina og smaker på Mojito'en. (Det er gratis wifi her skjønner dere ;-)).

I går kveld hadde vi oss en bedre middag i hotellrestauranten. Splitte våre bramseil!

Forrett var fersk sopp, hovedrett var en skikkelig 16 oz New York Strip etterfulgt av Creme Brulee. Forrett og hovedrett var akkompagnert av en utsøkt Pinot Noir 2005-modell, mens Creme Brulee'en skled ned ved hjelp av en 20 år gammel portvin av type Sandberg. Et minneverdig måltid!

Det er 4th of July her i dag. Vi har egentlig ikke merket stort til det bortsett fra lettere kaos på stranden i dag. Mange amerikanere som har fri og med tilhørende trafikk-kork her nede nær stranden. Det var nok smart å velge 2 hjul i dag.

I morgen blir det en liten runde for å sørge å få med seg de viktigste småtingene hjem. Vi kjører direkte fra LA til flyplassen i San Diego på søndag morgen. Det er drøye 2 timer i bil bare og flyet vårt går ikke før i 13-14 tiden.

Thursday, July 3, 2008

90210

Dagen startet med frokost på den famøse Walk of Fame - Hollywood Boulevard. Helt utrolig å se hvor dårlig denne gaten fortsatt er. Jeg er tilbake etter 7 år og gaten er - om mulig - full av enda mer juggelbutikker, t-skjorteselgere og drit enn noen gang. Dette skal ta i mot turister fra hele verden til det mest kjente landemerket i hele USA.

W Hotels er i ferd med å etablere seg helt i enden av Walk of Fame. Det kan tyde på at noen er i ferd med å rydde opp i søplet - for W Hotels er ikke en hotellkjede kjent for å etablere seg hvor som helst. Vi får prøve igjen om 10 år ;-)

Vi var skikkelige turister nok en gang og hoppet på en guidet busstur rundt Hollywood og Beverly Hills for å se på hjemmene til de rike og berømte. Godt å se at her var i hvertfall alt som før ;-)

Flere hus var ledig for overtakelse. Rimeligste kostet bare 16 millioner dollar. Tar en prat med banken i neste uke.

Ingen celebrity spotting på oss så langt, men vi fikk nå i hvertfall med oss husene til Dr Phil, Tom Cruise (45 millioner dollar), Nicholas Cage, Julia Roberts, Nancy Kennedy, John Travolta og mange, mange andre!

Sjekk ut bildene!

Tuesday, July 1, 2008

Yiha!

Living da vida loca.

Første dag i Santa Monica og vi har fått unnagjort en god del. Frokost ved piren, leide Segway (sjekk bildene), solte oss på balkongen og avsluttet dagen med en tur til Six Flags Magic Mountain. Fornøyelsesparken av dimensjoner.

Brian fikk utfolde seg i hele 4 timer :-) X2 var en av de virkelig store rollercoasterne og nyhet i 2008. Steike sild hvor vi fikk kjørt oss. En annen høydare var Goliath med et fritt fall tilsvarende 26 etasjer.

Batman var like etter en gigatallerken med løkringer og Cola Light. Det gjorde at løkringene nesten ikke ville være der hvor det var meningen at de skulle være for Eriks del, men fjortisen sprang videre til nye utfordringer.

Her er bildene fra Alcatraz, turen fra San Francisco til Los Angeles og første dag her i LA!

PS! Vi glemte å nevne at vi hilste på Darwin Coon på Alcatraz i går. Han var en av fangene på Alcatraz helt frem til fengslet stengte i 1963. Han var bankraner og hadde vært med på å rane "minst 2-3" banker ;-) Artig fyr å snakke med. Som dere ser av bildene signerte han noen bøker for oss.

Monday, June 30, 2008

Los Angeles

Da er vi vel fremme i Santa Monica, Los Angeles. Drøye 8 timers biltur fra San Francisco. Vi kjørte deler av veien langs route 1, men kjørte ut på 101 (den raskeste veien) etter Santa Cruz (rett før Monterey) ellers ville vi brukt nærmere 12 timer på turen.

Det ble i hvertfall noen flotte bilder fra San Francisco til Santa Cruz, men vi får ikke lagt dem ut riktig enda.

Dagen startet med Alcatraz kl 09. Vi brukte drøye 2 timer på "The Rock" før vi hoppet på båten tilbake til Pir 33 og tok taxi til bilutleien - via hotellet for å hente bagasjen (som har blitt et par kolli mer enn vi opprinnelig startet med).

Litt hotelltrøbbel når vi ankom. Her på Sheraton Delfina var det ingen som hadde registrert bestillingen vår så innsjekkingen tok litt tid. Det ble heller ingen rom med sjøutsikt på oss i kveld, men vi skal kunne få byttet i morgen hvis vi vil.

Nå sitter vi i hotellbaren, kikker på kontoutskriftene fra nettbanken og slukker sorgene med noen kalde Heineken.

Bilder kommer!

Sunday, June 29, 2008

Send mer penger

Dette var siste hele dagen vår i San Francisco. Shoppingen er unnagjort for resten av 2008 (minst) og koffertene pakkes for turen videre til Los Angeles i morgen etter Alcatraz.

Det har vært en litt hard dag i dag. Vi skulle ut på byen i går og ble sittende på rommet og drakk litt champagne, øl og vin, men tiden gikk fort og plutselig var klokken nesten blitt 01:30(!). Når vi kom oss utenfor hotellet fantes det ikke en eneste ledig taxi. Vi prøvde å stoppe alt som gikk i alle retninger, men ingen muligheter for å komme seg videre. Vi trasket frem og tilbake rundt hotellkvartalet i over 1 time på leting etter utesteder, men helt forgjeves. Så i 03-tiden gikk turen tilbake til hotellrommet, noe slukøret og snytt for en utekveld i San Francisco, men etter formen i dag morges å tolke var det helt sikkert like greit.

Klokken 09 i morgen tar vi båten til Alcatraz og så rett videre til leiebilselskapet for å plukke opp Toyota'en vår (jada, går litt på sparebluss nå). Vi har nå i hvertfall bestilt oss et fint hotell på Santa Monica for å slappe av og nyte solen den siste uken :-)

Ca 7 timer kjøretur foran oss i morgen langs "gamleveien/kystveien" fra San Francisco til Los Angeles.

Det har vært noen flotte dager i San Francisco og vi gleder oss til sol og varme i LA igjen! :-)

Her i SF har det vært varierende temperatur. Kald vind så vi har stort sett måttet bruke genser eller jakke. LA har meldt om sol hele uken og temperaturer i overkant av 30-tallet. Sånt liker vi!

Nye bilder i menyen til høyre!

Saturday, June 28, 2008

No Network Norway

Det nytter ikke å prøve å ringe/SMS'e Erik. "No" Network Norway har bestemt seg for å hikke som egentlig ikke er verken overraskende eller noe nytt. Null roaming - as usual. Får vel egentlig være glad dr****n har fungert så lenge den har.

Netcom neste...

Bullrun-filmen fra Death Valley

Vi har lagt ut filmen på YouTube.

Hvis noen lurer på hvorfor det filmes ned et øyeblikk så er det fordi en Cola-boks velter utover mobilen til Brian i en av svingene. Det må bare tørkes opp litt et par sekunder ;-)

(Neida, det var ingen fare for verken liv eller helse under innspillingen av denne filmen.)

Friday, June 27, 2008

26 km - på sykkel

Auch. Alcatraz-turene var utsolgt helt frem til mandag morgen! At det var en fordel å forhåndsbestille hadde ikke vi tenkt på. Vi vandret en tur nedover Fisherman's Wharf for å lete etter svartebørs-selgere, men det var ikke mange i sikte.

Vi leide i stedet sykler ved pir 41, bestemte oss for å forlenge oppholdet i San Francisco med én dag og syklet tilbake for å bestille billetter mandag morgen. Så nå blir det Alcatraz mandag morgen kl 09 i stedet.

Laaaang sykkeltur over Golden Gate og ut til Sausalito og Tiburon på andre siden av San Francisco Bay. 26 kilometer med motvind hele veien. Det var en fin tur, men ble nok hakket tyngre enn vi regnet med ;) Vinglasset smakte helt greit når vi var fremme ved ferjekaia i Tiburon.

Nå blir det premiere på "Wanted" om en liten time.

Her er dagens bilder.

Thursday, June 26, 2008

Fra ørken til snø

Wow! Lang kjøretur og en fantastisk natur-opplevelse. Vi forlot Las Vegas i sedvanlige 45 grader på onsdag morgen og deretter gikk temperaturen egentlig bare nedover. Gjennom Death Valley opplevde vi aldri høyere temperatur enn i Vegas, men stort sett lå den faktisk ikke over 39 grader.

Vi kom midt inn i det private billøpet "Bullrun" helt i starten på Death Valley. Vi gjorde et tappert forsøk på å holde følge et stykke, men 3-4 tonn Chrysler flyttet seg ikke like smidig langs veien som Ferrarier og Porscher gitt. Vi skal prøve å publisere en film fra en av Corvettene som lå et stykke bak de andre. Gutta har sikkert mye penger, men kjøre bil kunne de i hvertfall ikke ;-)

GPSen tok oss med på en skikkelig tur gjennom Yosemite National Park. Det kostet oss nesten et par timer, men var mer enn verdt det. Her har vi lagt ut hele ruten på kartet.

På det høyeste var i oppe på 3000 meter (9800 fot) og temperaturen gikk på det meste ned mot 17 grader. Det hindret oss ikke i å ta en tur ut av bilen for å knipse litt bilder av snø som dere ser. Veiene var skikkelig melkerute og Chrysleren fikk det trangt, men naturen gjennom Yosemite var fantastisk.

Når vi nærmet oss San Francisco hadde vi vært på veien i over 13 timer med kun 1 mat-stopp og to bensin-stopp. Nesten 100 mil unnagjort og temperaturen hadde gått ned til skarve 13 grader(!)

Hotellet vi hadde tenkt å overnatte på var fullbooket i går kveld så vi kræsjet på første og beste Super 8 Motel i San Bruno rett utenfor San Francisco. I dag skal vi videre nedover I-101 på shopping før vi kjører tilbake til San Francisco og overnatter på Westin, Market Street i noen dager.

Her er bildene.

Siste kveld i Vegas

Da er det bare å konstantere at noen går i pluss og andre går i minus. Noen forlater byen som en av mange skjebner og noen forlater byen med nye formuer.

Luxor var et litt kjedeligere hotell enn Mirage. Virket mer som et familiehotell selv om de reklamerte med middag og tilhørende strippeshow (nei, vi spiste take-away pizza vi, tenk).

På tirsdag kveld tok vi motet til oss og vandret en tur nedover stripen. Tempen falt jo aldri under 40 grader så den hvite skjorta holdt kun de par-tre timene. Vi stoppet ved Caesars Palace i 23-tiden før varmen tok knekken på oss og vi returnerte til Luxor i taxi.

Her er bildene.

Onsdag morgen reiser vi videre til San Francisco.

Tuesday, June 24, 2008

Luxor neste stopp

Da holder vi på å pakke og turen går til Luxor - nesten helt i enden av The Strip. Litt mer sol her i Vegas før turen går videre gjennom Death Valley til San Francisco i morgen tidlig.

Vi rekker nok ikke hele veien til San Francisco i morgen, men et eventuelt overnattingsstopp tar vi som det kommer.

Monday, June 23, 2008

Ready for The Strip!

Bellagio neste!

Vi ble plukket ut som europeere med en gang i går kveld. Blir neppe annerledes i kveld ;-)

Norge står snart opp - vi går snart ut. SIB.

Stappfullt hotell

Mirage har vært som graven i dag. Behagelig lite mennesker så vi trodde ikke det skulle bli noe problem å forlenge romleien, men den gang ei. Hotellet er fullt i morgen så vi må videre nedover stripen. Både Excalibur og Bellagio har ledige rom visstnok så et sted å sove skal vi nok alltids finne!

Vi får håpe vi finner igjen lastebilen vår, Chrysler Aspen. Husker ikke helt hvor vi parkerte den, men det burde være mulig å få øye på dyret ;-)

Getting used to this

45 grader er ikke så ille. De eneste paraplyene vi trenger her finner vi i drinkene. Vi trives fortsatt veldig godt og har forlenget oppholdet i Vegas med i hvertfall 1 dag.

Total bar-tid for Olsen er nå opp rundt 10 timer. Tilsvarende for Jacobsen er 30 minutter. Olsen foretrekker svalende Corona mens Jacobsen pendler mellom bas-seng og sol-seng.

Som dere ser har Olsen allikevel fått seg en frisk og fin brunfarge. Dyrt var det heller ikke.

Det er ikke så mye bilder om dagen. Det skyldes rett og slett at det skjer fryktelig lite! Vi slapper bare helt av og nyter varmen, drinkene, gamblingen og "utsikten".

Nå lurer sikkert mange på hvordan gambling-statusen er; Vi var naturligvis en runde på gulvet her på Mirage i går kveld. Ha i tankene hva vi nevnte om bar-tid litt lenger opp. Olsen er opp $75, mens Jacobsen er ned et hittil ukjent beløp. Men det skyldes naturligvis bare dårlige dealere - eller bra - alt ettersom fra hvilken vinkel man ser det.

Nei, drinkene blir fort varme i denne temperaturen. Vi får "skynde" oss videre. I kveld blir det nok en tur nedover stripen.

Sunday, June 22, 2008

Viva Las Vegas!

Helt greit her i Las Vegas ja. Kan ikke klage. Gode 45 grader. Vi vet egentlig ikke helt eksakt, men det var 43 grader da vi landet i går kveld kl 21. Antakelig har det vært enda varmere i dag, men luften er så tørr at varmen kjennes ikke så veldig godt. Det er rett og slett bare behagelig :-)

Dagen i dag har gått med i solen. Fasilitetene her på Mirage er heller ikke til å klage på.

Vi har nok antydninger til solstikk så ser ikke bort i fra at vi blakker oss i kveld og kommer hjem litt før tiden ;-)

Vi skal egentlig videre på tirsdag, men fra nå har vi ingen andre planer enn at vi skal hjem fra San Diego om 14 dager så vi tar alt som det kommer.

Oppgradert til business - of course. Only way to go to Vegas! Da havnet vi ved siden av en pokerkjendis. Han het Al (såvidt vi husker, men det ble noen GT'er på en 4 timers flytur) og skulle spille på MGM denne uken. Skulle bli sendt på ESPN. Noen som kjenner han igjen?

Og: Sjekk nye bilen da! Ingen Hyundai i hvertfall ;) Manglet 2 cm på å ikke komme inn i parkeringshuset. Men man føler seg i det minste ganske trygg på veien! Vi må nok skrape en Toyota eller to ut av grillen på denne slegga før vi skal levere den inn igjen.

Ny bilder ligger her.

Og her er et lite "must" å ha med i en bloggpost fra Vegas:

Friday, June 20, 2008

New York Shopping

Dagens tips: Når man kjører bil med GPS; Husk å stille den tilbake til "bil-modus" etter at man har hatt den i "gå-modus". Vi fikk da i hvertfall en liten kjøretur gjennom Bronx før vi skjønte at noe var hakkende feil. (Gjennom Bronx fant vi samtidig ut hvordan vi skulle låse dørene på bilen - innenfra ;-)).

Men etter en times tid kom vi frem til målet: Woodbury! Det er dessverre bare å konstantere at New York har mye å gå på når det gjelder shopping. Chicago eller San Francisco er absolutt å foretrekke på det området så vi har med andre ord mer i vente ;-)

Her er bilder fra i går kveld og i dag.

Thursday, June 19, 2008

Kommenter bilder

Det er mulig å kommentere bildene inne på albumene dere. Det er morsomt hvis dere gjør ;-)

New York VIPs

Tips: Empire State Building har køer lange som et vondt år. Det tar 3-4 timer å stå i kø før du er på toppen - det er på en GOD dag. For den nette sum av 45 dollar (mot 19 dollar "normalt") får du V.I.P.-status og går rett forbi alle køer.

Vi brukte 10 minutter til toppen. Hver gang vi kom til en kø sprang det hjelpsomme vakter mot oss for å geleide oss rett forbi. Tror ikke det var mange som hadde forstått dette konseptet for alle stakkarne vi gikk forbi bare måpte når de så oss strene rett forbi. Stakkars barnefamilier som hadde stått i kø i timevis ble kastet ut av heisen for å slippe oss videre. We like, yeees! The only way to travel =)

Ellers fikk vi oss en aldri så liten helikoptertur over Manhattan og rundt Frihetsgudinnen. It was niiiice, yeeeees!

Sjekk ut bildene (eller slideshowet under). Vi har laget et eget album siden det er litt mange "utsiktsbilder" denne gangen.

Første dag i New York

Stod opp før fuglene (Brian trodde ikke jetlag var noe problem ;)). Her inntas en skikkelig karbobombefrokost som bestod av pannekaker, pølser, bacon, skinke, egg, jordbær, Red Bull (?!) og appelsinjuice.

Når energien var på topp skulle vi utforske subwaysystemet i New York og vi ble ganske glade når vi fant ut at det var minst like enkelt som i London :) Man velger stort sett bare uptown, downtown eller crosstown og så er det bare å hoppe av på rett sted. Hele 2 dollar koster det ;P Genial måte å komme seg frem og tilbake på i denne gale byen.

Vi labbet nedover 5th Avenue og fikk kjøpt oss en GPS på Circuit City og billetter til CitySights NY-bussene som går på sightseeing rundt i byen hele tiden.

Vi fant en hamburgerrestaurant som vi hadde lyst til å spise lunsj på. McDonald's het den. Det er tydeligvis en kjede for det er veldig, veldig mange av den her!

Vi hoppet på en 2-timers uptown-tur og fikk oss en runde rundt Central Park. Vel tilbake på Times Square var det tid for mer kalorier og en kjapp tur innom Donout Dunkey sendte kalorimåleren opp ytterligere ca 800 kalorier.

Da kom også skyene og litt småregn. Ned i første og beste subway før vi var tilbake på hotellet i China Town. Der sovnet vi klokka 19 gitt. Jeg våknet først i 01-tiden og da var det egentlig bare å re opp for å sove videre. Var oppe i 05:30-tiden igjen i dag så vi gjorde det ikke akkurat bedre for jetlag'en. Nytt forsøk i kveld!

Bildene er oppdatert!

Tuesday, June 17, 2008

Sovemedisin

En god halvliter Stella, en pizza og en giga-dessert med sjokolade og is... Det finnes ingen bedre sovemedisin, men vi kunne jo ikke akkurat legge oss klokka 7 om kvelden heller.

Straks måltidet var fortært hoppet vi på første og beste turistbuss. Billettselgeren hadde tatt kvelden, men guiden tok velvillig i mot noen dollar i tips og lot oss sitte på fra China Town til Times Square.

Litt for trøtte og mette begynte vi å traske tilbake til hotellet i China Town uten helt begrep om avstander i NY. Et DHL-bud la hodet på skakke og spurte; "How the hell did you guys get up here in the first place?" når vi snakket om å gå til China Town og anbefalte oss heller å praie første og beste Yellow Cab.

En 15 dollars tur senere og vi er tilbake på hotellet. Brian (som sov i flere timer på flyet) har sovnet allerede ;-)

Bildene er oppdatert!

Ny jåkke, ny jåkk!

Da var vi fremme gitt!

Jackpot ved gaten og gratis oppgradering - full service all the way ;-) VI ELSKER SAS.

Heidundranes taxitur fra Newark til China Town med en nokså utadvent russer. Brian ble nærmest truet til å ta 500 bilder fra flyplassen til sentrum, men det var riktignok en kul utsikt til New York skyline, frihetsgudinnen og det hele.

Men ingen tid for å sove - denne gale byen må utforskes. Hotellrommet er... hm... trangt.